Uitbreiding Spoorweg Zwolle-Herfte: Op het Spoor van Digitale Transformatie

 

Het historische station van Zwolle, dat in 1864 werd geopend, is het grootste treinknooppunt van Nederland en verbindt acht treinrichtingen tussen het noorden en het zuiden van het land. Het station was een knelpunt geworden voor het nabijgelegen spoorwegknooppunt Herfte, waardoor de verouderde infrastructuur moest worden aangepast om de capaciteit van het netwerk te vergroten.

Het uitbreidingsproject Zwolle-Herfte is in opdracht gegeven als een alliantie tussen ProRail, een taakorganisatie van de overheid die verantwoordelijk is voor het beheer van de infrastructuur van het Nederlandse spoorwegnet, en VolkerWessels, een wereldwijd opererende bouwonderneming die ontwerp- en bouwdiensten levert voor spoorontwerp en civieltechnische kunstwerken van meerdere merken.

Het project, dat 170 miljoen euro kost, zal de capaciteit van de sporen tussen Zwolle en de knooppunten van Herfte verdubbelen en een vrije spoorverbinding bij Herfte omvatten met een 700 m lange dive-under spoortunnel, waardoor treinen elkaar boven en onder kunnen kruisen om de reistijd in alle richtingen te verkorten. 

Twee bruggen en drie spoorwegviaducten zullen de oude stalen spoorbruggen over bestaande wegen en kanalen vervangen. Ook spoorwissels zullen verplaatst worden. Het vormingsstation zal worden uitgebreid om een groter aantal treinen te kunnen beheren, waardoor een grondwaterbeschermingslaag moet worden aangelegd om de extractiezone van drinkwater in dit gebied veilig te stellen.

 

Project: Spoorweguitbreiding Zwolle-Herft

Bouwconsortium: Een alliantiecontract tussen ProRail en VolkerWessels' NoorderSport

Kostprijs: €170 miljoen

Oplevering: zomer 2021

   

 

Complexe projectuitdagingen aanpakken

Ontwerpers die aan het project werken, hebben te maken met bestaande gas- en waterleidingen, wegen, sporen en andere nutsvoorzieningen. Bovendien is het uitbreidingsgebied een paar kilometer lang en bevat het talrijke kruisingen met wegen, kanalen en fietspaden; bestaande structuren zoals bovenleidingportalen maken het inmeten van het projectgebied tot een andere uitdaging.

De teams moeten ook rekening houden met een beperkt tijdsbestek voor werkzaamheden ter plaatse - ze moeten bijvoorbeeld profiteren van het verminderde treinverkeer tijdens de 72 uur van een weekend om activiteiten zoals het leggen van sporen, constructie en elektriciteitswerkzaamheden in dit korte tijdsbestek uit te voeren.

Ten slotte is een belangrijk aspect van dit project de ondersteuning van de inspanningen van het bedrijf om duurzame praktijken in hun bedrijf toe te passen. Daartoe:

Van de 26 km aangelegd spoor bestaat 50% uit hergebruikt spoor, met 12 km hergebruikte dwarsliggers en 10 km nieuwe dwarsliggers.

19% van de 37.000 ton ballast is hergebruikt.

 

Resultaten optimaliseren met BIM en GIS

Omdat het spoorwegproject Zwolle-Herfte enorme en uiteenlopende datasets vereist - variërend van civiele structuurontwerpen en lay-outplannen voor de sporen tot de locatie van grondnutsvoorzieningen - vormde een geïntegreerde BIM- en GIS-aanpak (Geografisch Informatiesysteem) de basis van de projectstrategie om de gegevens toegankelijk te maken voor alle stakeholders van het project.

Het team gebruikt Autodesk's ArcGIS Connector® for Civil 3D®, een tool die is ontwikkeld als resultaat van Autodesk's samenwerking met Esri, om de stroom tussen GIS-gegevens en de ontwerpmodellen in Civil 3D® te stroomlijnen - een game changer, volgens VolkerWessels.

"In de spoorwegindustrie gebruiken we een extreem hoog volume aan gegevens die regelmatig worden bijgewerkt. Het onderbrengen van al deze gegevens op één plek maakt een enorm verschil in het onderhoud ervan", zegt Jeroen Tishauser, Senior Specialist bij VolkerWessels Infra Competence Centre.

 
"Het integreren van GIS als standaardstap in de workflow is een van de belangrijkste dingen die we hebben gedaan."
 
Revit® railway model represented inside of ArcGIS® |Courtesy of VolkerWessels
Revit® spoorwegmodel weergegeven in ArcGIS® | Met dank aan VolkerWessels

 

Het informatie management team gebruikt de ArcGIS®-software van Esri om de verschillende aspecten van het project in kaart te brengen. Van ondergrondse nutsvoorzieningen tot de omgeving op het grondniveau, rekening houdend met de beschikbaarheid van grond, tijdschema's, transportroutes en andere logistiek. Visualisaties worden gemaakt en opgeslagen in een ArcGIS Enterprise-omgeving, waardoor de informatie toegankelijk is voor teamleden die deze nodig hebben.

De integratie van ontwerpgegevens met gevisualiseerde kaartgegevens brengt nieuwe inzichten in het geospatiale begrip van het uitbreidingsproject Zwolle-Herfte.

"We kunnen het ontwerp integreren in onze kaarten - niet alleen ontwerpgegevens importeren, maar kaarten integreren en bijwerken op basis van ontwerpplannen. Mapping wordt nauwkeuriger en overtuigender," zegt Jan-Peter Ter Maaten, Teamleider GIS bij VolkerWessels.

Gegevens over werkplanning en inspecties zijn universeel beschikbaar. Waar projectleden anders informatie bij verschillende teams zouden controleren en opvragen, kunnen ze hier tijd besparen.

Dankzij de integratie van BIM met GIS kunnen alle teamleden nu visualisaties van de planningsprocessen bekijken naast een tijdlijn, zodat iedereen op de hoogte is van de projectstatus en de verwachte resultaten.

 

BIM- en GIS-integratie tot een succes maken

Voor het succes van dit project is het van essentieel belang dat het bedrijf best practices vaststelt voor het meest effectieve gebruik van BIM- en GIS-gegevens. In het verleden downloadden projectteams informatie en implementeerden deze in hun softwareomgeving. Deze informatie was niet altijd up-to-date, wat vaak resulteerde in dubbel werk en teamleden die met verouderde gegevens werkten.

De integratie van BIM met GIS was een belangrijke stap om ervoor te zorgen dat teamleden toegang hadden tot actuele projectgegevens. Updates van GIS-gegevens worden weergegeven in het BIM-ontwerpmodel. Eventuele tegenstrijdigheden in geospatiale informatie, zoals bekabeling of gasleidingen die van invloed zijn op een ontwerp, kunnen gemakkelijker door ontwerpers worden geïdentificeerd en aangepakt zonder dat zij de locatie hoeven te bezoeken of aanvullende informatie hoeven op te vragen bij hun GIS-teamlid.

"De mogelijkheid om gegevens op verschillende platforms te koppelen vermindert de tijd die nodig is om de juiste gegevens te vinden, en discussies zijn meer to the point", zegt Ter Maaten. "De voordelen gaan over transparantie en betere samenwerking."
 
Geïntegreerde workflows verhogen projectsucces

Naast toegang tot actuele en meer volledige ontwerp- en GIS-gegevens, verbeterde het team de operationele efficiëntie en projectkwaliteit door gebruik te maken van een geïntegreerde set tools.

Dit is hoe:

  • Met ReCap Pro® kon het team waardevolle gegevens uit puntenwolken van het hele spoor gebruiken. Deze gegevens werden met scanners aan de voorkant van de treinen vastgelegd, om betere beslissingen te nemen tijdens het ontwerp en de oplevering van het project.
  • Civil 3D® werd door de ingenieurs gebruikt voor de volledige lay-out en het ontwerp van het spoor, inclusief spooruitlijning, ballast en dwarsdoorsneden.
  • Revit® werd gebruikt voor civiele constructies zoals bruggen, tunnels, onderdoorgangen, verlichting, elektrificatie, liftschachten en het ontwerp voor het uitgebreide station zelf. Het team gebruikte Revit ook om meerdere doorsneden te maken om de uitdagingen op het gebied van ontwerp en bouwcoördinatie beter te begrijpen.
  • ArcGIS® van Esri maakte het mogelijk om zowel ruimtelijke als planningsaspecten van het project in kaart te brengen, bijvoorbeeld ondergrondse nutsvoorzieningen en de beschikbaarheid van het spoor gedurende het hele project.
  • De ArcGIS Connector® voor Civil 3D® vergemakkelijkte de dynamische uitwisseling van gegevens, waardoor ontwerpers toegang kregen tot actuele geïntegreerde ontwerp- en geospatiale gegevens, waardoor ze veel uitgebreidere projectinformatie kregen en met vertrouwen en snelheid ontwerpbeslissingen konden nemen.
 
De vruchten plukken van digitale transformatie

Voor VolkerWessels betekent het mogelijk maken van een holistisch perspectief op het project voor de belangrijkste stakeholders, het stroomlijnen van workflows en communicatie gedurende de gehele levenscyclus.

Het verbinden van BIM- en GIS-gegevens met planningsgegevens biedt bijvoorbeeld nuttige inzichten in waar treinen moeten worden omgeleid terwijl de sporen worden herbouwd, wat de fasering en planning ten goede komt - belangrijke aspecten van spoorwegprojecten, waarbij een minimale impact op het treinverkeer belangrijk is.

"Autodesk® software is een drijvende kracht geweest achter nieuwe ontwikkelingen en ideeën. De mogelijkheid om kaarten te integreren met het ontwerp en het gestandaardiseerde gebruik van Autodesk® hebben innovatie vanuit een GIS-perspectief bevorderd," zegt Ter Maaten.

"Ons gebruik van GIS is snel gegroeid. Het wordt echt onderdeel van de projecttoolbox en dan ga je echt mooie dingen doen."


Ontdek meer over de Autodesk AEC Collection
 
Railway project overview in ArcGIS®|Courtesy of VolkerWessels
Overzicht van spoorwegprojecten in ArcGIS® | Met dank aan VolkerWessels
 
VOLKERWESSELS: OPERATIONELE EFFICIËNTIE DANKZIJ BETER GEÏNTEGREERDE WORKFLOWS
 

Als bedrijf dat in verschillende sectoren actief is, gebruikt VolkerWessels talloze softwarepakketten en leveranciers om hun projecten te ontwerpen en uit te voeren.

Interoperabiliteit tussen processen en workflows van verschillende disciplines en teams van verschillende bedrijven is een topprioriteit. Daarom moet VolkerWessels zorgen voor een meer vloeiende verplaatsing van gegevens tussen verschillende softwaretools en platforms.

Het bedrijf moet ook een efficiënte samenwerking met hun externe partners mogelijk maken. Het is belangrijk dat partners toegang hebben tot actuele projectgegevens, waarbij native ontwerpbestanden vaak direct voor hen beschikbaar zijn.

Om deze geïntegreerde aanpak te vergemakkelijken, werkt VolkerWessels met het open-BIM IFC-formaat. Dankzij de strategische focus van Autodesk op interoperabiliteit wordt dit formaat ondersteund in Revit®, Civil 3D® en andere Autodesk®-software die VolkerWessels gebruikt.

 

Autodesk 

Autodesk® Civil 3D®, ReCap Pro® en Revit® zijn geregistreerde handelsmerken of handelsmerken van Autodesk, Inc. en/of haar dochterondernemingen en/of filialen in de VS en/of andere landen. Alle andere merknamen, productnamen of handelsmerken behoren toe aan hun respectieve houders. Autodesk behoudt zich het recht voor het product- en dienstenaanbod en de specificaties en prijzen op elk moment zonder kennisgeving te wijzigen en is niet verantwoordelijk voor eventuele typografische of grafische fouten in dit document. © 2021 Autodesk, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voor het toonaangevende internationale bedrijf VolkerWessels was de uitwisseling van gegevens via open formats tussen disciplines en projectbetrokkenen de sleutel tot het succes van het project voor de uitbreiding van de spoorlijn Zwolle-Herfte, een van de grootste knooppunten van Nederland.

ArGIS® 3D Scene of railway underpass | Courtesy of VolkerWessels
ArGIS® 3D-scène van spoorwegonderdoorgang | Met dank aan VolkerWessels